Snabbtitt på Vegas 7.0d

Efter att ha suttit med Sony Vegas 6.0 sedan den kom uppgraderade jag i veckan till 7.0d. Ingen revolution men lite nya smågrejer är det allt. En del riktigt trevliga. Har dock mest suttit med ljuddelen, så på videosidan kan jag inte riktigt uttala mig.

  • Snappingen på timelinen är mycket intelligentare. Tidigare har den bara snappat mot klipp på samma spår, men nu fattar den att man kanske vill aligna även med andra kanaler. Rent visuellt ser man ett färgglatt streck mot den föreslagna snap-punkten.
  • Stabilare när man kör krävande DirectX-pluggar. Waves L3 krashade rätt ofta i 6:an men inga problem so far i 7.0.
  • Namngivna markeringar i importerade klipp! Detta har jag väntat på. Om man t.ex har en fil som är 20 min med en massa tagningar och noteringar som man märkt upp i SoundForge, syns nu även namnen på markeringarna på timelinen i Vegas. Tidigare visades bara ATT det fanns en markering.
  • Märkbart bättre prestanda på HDV-klipp. Även på en snabb maskin kunde det i 6.0 lagga beroende på datorns dagsform.
  • Stöd för Gracenote. Snark… Känns som en grej som kunde lagt in för tre versioner sedan. Istället för CD Track 4.wav kan det nu stå Finn the Giant – Dub like the dub.wav. Bra musik för övrigt.

Locationljud för dummies

YouTube är inte bara kids som mimar till Jessica Simpsonlåtar eller mash-ups av Star Wars. Hittade en film med Darcel Walker, en skön ljudkille från San Francisco som går igenom grunderna för att få bra ljud när man spelar in på fältet. Filmen ingår i nån sorts workshop för en HD-kamera från JVC, men fokus är som sagt på ljudet.

JVC HD TV Camera Workshop Field Audio # 2:
http://www.youtube.com/watch?v=wibNcVrJ8XM

Darcel Walker/Funky Tiki AV:
http://www.funkytiki.com

Magic Bullet Colorista

Sprang på en jäkligt nice färgkorrigerings-app från Red Giant Software (Magic Bullet Suite). Colorista heter det och är ett plugin för FCP, AE, Avid och Premiere. Det finns att köpa fristående eller bundlad med senaste Magic Bullet-sviten. Trevligt är också att dom har en videogenomgång av basicfunktionerna i programmet. Lärorikt värre!

Colorista:
http://www.redgiantsoftware.com/magicbulletcolorista.html

Intervju från Film Making Central med sköna snubben Stu Maschwitz på The Orphanage:
http://filmmakingcentral.com/FilmmakingCentral_Episode24_2006.mp3

Podcasten This week in Media har med Stu Maschwitz i panelen och diskuterar “guerilla filmmaking”:
http://media.libsyn.com/media/thisweekinmedia/twim_035_m64.mp3

Ultra 2 is the shit

Adobe har nyligen köpt upp mjukvaruföretaget Serious Magic. I och med detta måste jag passa på att rekommendera Ultra 2. Ett riktigt grymt program för att keya.

Det är ju alltid jäkligt bökigt att lyfta blue- och greenscreen oavsett hur fint ljussatt det är. De keyingfunktioner som finns i de vanligaste redigeringsprogrammen är ju bara ytterligare bara en effekt bland dissolvar och PiP. Och det är märks om man testar t.ex. Ultra 2.

Men smakar det så kostar det – $499 är riktpris… Nu har emellertid Adobe en kampanj fram till slutet av mars som innebär att om du köper nån av Adobes (dyrare) produkter får du Ultra 2 rejält mycket billigare. Läs mer här:
http://store.adobe.com/store/en_us/popup/software/ultra/terms_conditions.html

Erbjudandet finns på svenska också, hittade inte länken. Spana runt på Adobes svenska sajt.

Tanka hem en trial av Ultra 2 och testa:
http://www.seriousmagic.com/products/ultra/index.cfm

Sony Vegas 7.0

Som Vegasräv är det svårt att inte uppgradera när Sony hela tiden släpper nya versioner av Vegas och Sound Forge. Frågan är dock varför man man gör det. Tyvärr är det inte ofta så mycket nytt i varje släpp, särskilt inte på ljudsidan. Kanske är det för den nya färgen på startskärmen… Klart är i alla fall att man siktar mer och mer på high end-användarna. Problemet är det väl hattiga redigeringsgränssnittet (gäller videodelen). Inte många kommer lämna FCP och Avid för en klippdel som känns lite som ett multiplayerspel.

Nytt för 7.0 är bl.a. stöd för SDI och XDCAM vilket såklart är en blinkning till andra än prosumeranvändarna. Men innan man hittar en lösning för större arbetsflöden än kortfilm eller mindre post-productionjobb tror jag det blir svårt att nå ut till professionella användare.

Men jag gillar Vegas, det är gulligt, snabbt att komma igång med och har framför allt en stark och intuitiv ljuddel. Men jag väntar fortfarande på fullständig integration med Sound Forge. Först då kan Vegas bli ett vettigt alternativ till ProTools. Det är onödigt struligt att öppna kopior av filer på timelinen i ett annat program.

Kostar 4.500 kr + moms på Dustin bundlad med DVD Architect (uppgraderingar jäkligt mycket billigare). Får 7.0 om ett par dagar så jag återkommer om ett tag med lite first impressions.

Länkar:
http://www.sonymediasoftware.com/products/product.asp?PID=404

HD för prismedvetna

Det var ett tag sen nu! Många saker tar upp ens tid men här kommer ett skönt HD-tips för den som inte vill lägg hela sin framtida inkomst på ett HD workflow.

Sonys nya HDV-kamera HVR-V1U har förutom stöd för (nästan) ordentlig 24p på kvarttums CMOS-chip också HDMI-utgång! Detta ger rätt intressanta möjligheter för prisvärd direct-to-disk-inspelning. I samma veva som denna kamera lanserades släppte också Black Magic Design ett HDMI-kort som låter trevligt, särskilt för $249!

Med denna kombo och lämplig programvara, Black Magics egna On-air eller DVRack från Serious Magic har man ett gött 4:2:2-flöde rätt ner på disk. Kanske i bökigaste laget för en utomhusinspelning men i studio eller på inomhuslocation genomförbart.

Black Magic Intensity:
http://www.blackmagic-design.com/products/intensity/

Klipp från V1U:
http://www.listvideo.com/categories.php?cat_id=21

Snabbtest av V1U:
http://www.dvguru.com/2006/11/26/adam-wilt-looks-at-sony-hvr-v1/

GerillaFilm #09: On location

Hur hittar man den ultimata inspelningsplatsen? Är valet av location en eftersatt del i independentsammanhang? På vilka sätt kan rätt location bidra till illusionen? Hur är man konsekvent mellan olika miljöer för att hålla ihop historien? Hur viktigt är det egentligen?

erik_patrik

Medverkande: Erik Lundin (location scout/regissör), Patrik Dufwa (regissör) och Finn Hensner.

Längd: 46:50

Ladda hem #09 (mp3 96kbit/s) – 32.1 MB

GerillaFilm #08: Tvåtusen dB

Vi börjar där vi slutade – säsongsstarten av GerillaFilm viger vi åt ljudet, med utgångspunkt i frågan “varför hör man inte vad dom säger?”. Hur viktig är lyssningsmiljön och är det vettigt att satsa på femkanalsljud i sin kortfilm? Kan man använda lurarna till annat än till inspelning? Ett avsnitt som bör avlyssnas av alla filmarbetare som vill undvika slagsmål med personer beväpnade med mikspö.

Medverkande: Ken Olsson, Lucas Nilsson (båda ljudtekniker) och Finn Hensner.

Ladda hem #08 (mp3 96kbit/s) – 26.3 MB

Längd: 38:24

GerillaFilm #07: Trampa i klaveret

Vi avslutar vårsäsongen av GerillaFilm med en liten ljudspecial såhär inför sommarens inspelningar. Var lägger man krutet på ljudsidan för att slippa tidskrävande räddningsaktioner i efterbearbetningen? Hur bygger man bra atmosfärer? Och hur skall ett bra tramp låta?

Medverkande: Lucas Nilsson – ljudtekniker/ljudläggare och Finn Hensner.

Ladda hem #07 (mp3 96kbit/s) – 16.0 MB

Längd: 23:22

GerillaFilm #06: Handla utanför systemet

Vad i hela friden är independent egentligen? Det översätts till oberoende, men vad betyder det i praktiken och var går gränsen för oberoendet? Är man mer oberoende om man får pengar från en privat aktör än om man får konventionellet filmstöd? Handlar det enbart om att göra film utanför “systemet”? I vilken mån behövs de oberoende filmarna?

Medverkande: Martin Munthe, Patrik Dufwa och Finn Hensner.

Ladda hem #06 (mp3 64kbit/s) – 14.6 MB

Längd: 31:58