Sony Sound Forge 9.0a

Då ser det ut som Sony/Madison äntligen har fattat galoppen. I Sound Forge 9 har man implementerat flerspårsinspelning och redigering dvs en hybrid mellan “gamla” Sound Forge och Vegas. Ett sätt att förhoppningsvis närma sig ett klientel som inte kör ProTools men som tycker det är bökigt att växla mellan SF för pillredigeringen och Vegas för mixning och summering (dvs en sån som jag). Underligt bara att dom väljer att behålla det något konsumenttyngda namnet Sound Forge istället för att piffa upp hela konceptet. Uppgradera från $99. Skall tanka hem trial och testa. Återkommer i fallet.

Mer info och trialversion:
http://www.sonycreativesoftware.com/products/product.asp?pid=431

RED-skvaller inför NAB

På NAB i Las Vegas 14-19 april väntas RED lansera sin RED One tillsammans med ett antal tillbehör. Däribland en 720p-sökare och ett antal lagringsalternativ, både solid state- och hårddiskbaserade. Deras egen RAW-codec RED CODE kommer också att presenteras i detalj. Den som har vägarna förbi Vegas och tittar in i REDs monter kan enligt uppgift få se bildmaterial i 4K. Jaja, vi får väl se vad en produktionsduglig rigg går på och framför allt, vad kommer det kosta att hyra en?

Ted Schilowitz, marknadschef eller “Leader of the rebellion” på RED intervjuas av fxguides Mike Seymour:
http://www.fxguide.com/modules/fxpodcast/files/fxg-070326-red.mp3

Innan kameran kommer kan ni ju kika på mjölkflickorna på REDs sajt:
http://red.com/gallery-video.htm

Premiär för Filmbaren!

Den 28:e mars kör vi den första Filmbaren på Innovatum i Trollhättan. Finn kommer att vara moderator för den paneldiskussion som är en del av baren. Det kommer bli mingel med mat och dryck, filmvisning och presentationer av företag och filmare. Skriv upp!

Mer info:
www.filmbaren.se


Adobe gratisseminarier online

Adobe kommer under mars månad köra ett antal videoseminarier över nätet. Det är gratis att anmäla sig och det fanns ett par som lät rätt intressanta:

  • Premiere Pro and Ultra
    16:e mars kl 11.00
  • After Effects 101 for the Adobe Premiere Pro User
    16:e mars 15.00
  • Photoshop for Film and Broadcast
    22:e mars kl 11.00
  • High Definition and Adobe Production studio for independent film makers
    22:e mars kl 15.00
  • Overview of Production Studio
    23:e mars kl 15.00
  • Animatics and storyboarding with Production Studio
    23:e mars kl 11.00

Mer information och anmälan:
http://events.adobe.co.uk/events/cgi/event.cgi?country=se&eventid=4900

Podda hem radiohistoria!

Med Spielbergs War of the Worlds i relativt färskt minne känns det lite speciellt att tanka hem och lyssna på originalinspelningen av War of the Worlds från Orson Welles/The Mercury Theatre (1938). Programmet som fick jänkarna att låsa in sig i källaren med hagelbössan laddad. Den håller förvånansvärt långt än idag. Missa inte Orson Welles slutord där han försäkrar att det inte var på riktigt.

Det sköna Open Culture-projektet lägger ut diverse ljudböcker, radioinspelningar och annat godis:
http://www.oculture.com

Open Culture/The major works:
http://www.oculture.com/weblog/2007/02/the_major_works.html

Direktlänk till War of the Worlds:
http://radioamerica.podomatic.com/enclosure/2006-10-27T11_37_30-07_00.mp3
Alt. länk:
http://www.zshare.net/audio/2006-10-27t11_37_30-07_00-mp3.html

JVC Everio – pixelhysterin fortsätter

På CES i januari Las Vegas presenterade JVC sin nya produktlinje, däribland konsument-HD-kameran Everio. Intressant är att den är helt bandlös och kräver antingen en disklösning eller – via HDMI en dator. JVC skryter på presentationssidorna att det är den första “Full-HD” (1920×1080) kameran bland konsumentprylarna. Att CCD-chippet i realiteten motsvarar 530K (976 x 548 pixlar) är inget man tar upp i de lyxiga flashfilmerna.

Vad jag inte förstår att man på denna nivån hellre envist eftersträvar 1920×1080 som med den dataraten (30 mbps) MÅSTE interlacas och pixeldubblas. Varför bara inte köra på 720p? Betydligt enklare att hantera i klippning och post. Plus den minimala effektiva kvalitetsskillnaden mellan 720p och 1080i… Jag fattar inte.

Den lyxiga flashfilmen:
http://www.jvc.com/presentations/everiohd/?urlid=MPEverioHD

En väldigt liten tysk HD-kamera

De goda tyskarna på Fraunhofer IIS, ligger inte på latsidan efter den hyfsade framgång de hade med det s.k. MP3-formatet. Nu har dom i sina vita rockar pulat ihop MicroHD, en kamera i kreditkortsstorlek (!) med ett 2/3-tums CMOS-chip som fixar upp till 1080p/30fps. Nu kan Åhléns äntligen uppgradera sina övervakningskameror och vara lite HD-ready dom också.

Fraunhofer IIS MicroHD:
http://www.iis.fraunhofer.de/fhg/iis/EN/bf/bv/ksbs/microHD.jsp


Och visst verkar dom ha det mysigt nere i Erlangen.

Att pussa en Microtrack 24/96

Ni har kanske sett den på nätet, men jag kan verkligen rekommendera en hands-on med den gulliga lilla M-Audio Microtrack 24/96. Den är lite högre och nån centimeter tjockare än en iPod Video, men iPoden har minsann inte balanserade ingångar, S/PDIF in-ut, RCA ut och en stereomik som ser ut som Musse Pigg. Tjonga in ett tvågigs CF-kort och du har två timmars 48k wav-ljud.

På ytan världens smartaste backuplösning för fältinspelning, och det funkar den som. Backup. Preampen är alldeles för brusig för att vara förstahandsalternativet. Balanserat in från en schysst ENG-mixer gör jobbet till viss del, men det här är inget som Deutsche Grammophon spelar in på. Ligger också rätt högt i pris för att vara M-audio som brukar vara rätt vettiga på den punkten. Men söt är den. Och mjuk på nåt sätt.

Ambitiöst test av Microtrack 24/96 av Mark Nelson på O’Reilly:
http://digitalmedia.oreilly.com/2005/11/30/m-audio-microtrack-review.html